Röhsskas modedagar 2022
High Fashion Upcycling – en ny era.
High Fashion Upcycling – en ny era.
I årets upplaga av Röhsskas modedagar undersöktes mode som konst och kulturyttring i en värld med ändliga resurser. Allt är ifrågasatt och allt är möjligt.
Under de senaste åren har mode handlat mer om beklädnad, produktionsprocesser och nya företagsmodeller, istället för att fokusera på mode som kulturyttring, identitetsskapare och konstnärligt uttryck. Samtidigt har intresset ökat för hantverkskunskap och materialkännedom.
I anslutning till Röhsskas modedagar 2022 visades en display med några kreationer av svenska modemärken som arbetar med high fashion recycled: Louise Xin, Hodakova, Rave Review och Aajiya. De tre sistnämnda ingick i Swedish Fashion Councils inkubatorprogram Swedish Fashion Talents.
Medverkande var Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council, och Ane Lynge-Jorlén, vd för Designers’ Nest, Josefin Kilner, samlingsintendent på Röhsska museet, Ellen Flybäck, moderator, modestudenterna Andrea Margrétardóttir och My Pettersson. Samt modemärkena HODAKOVA, Louise Xin Couture och Rave Review.
Röhsskad modedagar pågick under fyra dagar, 17 – 20 mars och gjordes i samverkan med Swedish Fashion Council och TEX! by Marketplace Borås.
Toppbild: Rave Review, foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn.
De handsydda couture klänningarna innehåller material från hela världen. Klänningarna och topparna hittade jag i Paris och Sverige och glaspärlorna är till exempel plockade från vintagetoppar. Många av knapparna och dragkedjorna är också återbruk.
Tygerna som används är bland annat från kimonos, inhandlade på second hand i Japan. Jag försöker till största möjligt mån att använda upcyling men det är svårt att hitta tillräcklig med material – jag behöver ofta tio till sextio meter tyg till varje klänning. Men jag har blivit duktigare med tiden på att hitta!
Bild: Louise Xin Couture / 2022
Med en passion för det hållbara, ligger vår styrka i hur färgglada mönster kombineras. Vi arbetar med upcycling genom att förvandla hemtextilier som filtar, gardiner, frottéhanddukar till åtråvärda klädesplagg.
Bild: Rave Review / SS 2021
Vi konverterar befintliga plagg till nya, där förändringen står i fokus för produkten genom att använda gamla traditioner för att skapa nya. För mig är hållbarhet en inställning. Det handlar om att se syftet med det som skapas och för att finnas.
Hodakova, SS 2022
Tillsammans med hållbar design vill vi lyfta fram den västafrikanska kontinentens starka färger och mönster. Vi värdesätter hantverk och egenproducerade tyger som Batik; en vanlig färgningsteknik, som används för att skapa mönster på återvunna, vita bomullstyger. Det finns flera tekniker som resulterar i unika och samtida plagg med influenser från det förflutna.
Bild: AAJIYA / Batik