29 mars – 19 oktober 2025
Wang & Söderström
Nu visas utställningen Vassa spröt – Mjuka antenner med design- och konstnärsduon Wang & Söderström.
Nu visas utställningen Vassa spröt – Mjuka antenner med design- och konstnärsduon Wang & Söderström.
Morfande organiska former i karamellfärger och middagsbord med digitala uppassare som följer besökarens alla rörelser. I Vassa spröt – Mjuka antenner utmanas människans syn på sin egen överhöghet,
skriver GP:s recensent, Boel Ulfsdotter.
Hur kan naturen förse oss med ledtrådar för att navigera i en värld där det digitala utvecklas till något lika komplext som livet självt? I utställningen Vassa spröt – Mjuka antenner undersöker Wang & Söderström vad det innebär för våra sinnen att vi rör oss mot en alltmer digital framtid. Kan känselspröt, tentakler och antenner ge oss ledtrådar till hur vi kan förhålla oss till det digitala med hjälp av våra sinnesorgan?
Wang & Söderströms verk kännetecknas av sinnliga former och lekfull design. Deras arbeten rör sig mellan konst, design och digitalt konsthantverk. Genom film, skulptur och interaktiva installationer utforskar de teman som natur, kropp och teknologi.
I sina verk skapar duon nya syntetiska verkligheter och sätter fokus på frågor om hur det digitala gränssnittet påverkar oss som människor, och hur ekologi, material och sinnen förändras under vår tids digitala framsteg.
Utställningen är Wang & Söderströms första separatutställning på museum i Sverige och visas 29 mars – 19 oktober 2025.
Utställningen genomförs med stöd av The Danish Arts Foundation.
Toppbild: Wang & Söderström, Vassa spröt – Mjuka antenner
/
Anny Wang och Tim Söderström är en svensk design- och konstnärsduo baserad i Köpenhamn. Deras verk har visats på bland annat Ars Electronica i Linz, The Design Museum i London, ArkDes i Stockholm och Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum i New York. Den senaste utställningen Techno Mythologies i Köpenhamn prisades som en av årets bästa utställningar 2024 av danska konstfonden. 2023 vann de Lumen Art Prize och The Biennale Award of Crafts & Design, och 2021 mottog de den danska konstfondens treåriga arbetsstipendium.
Anny Wang och Tim Söderström. Foto: Carl Ander
Tors
15
maj
Sön
1
jun
Sön
1
jun
Jacquardväven Känselspröt föreställer ett fantasilandskap fyllt med olika arters känselorgan, samt satellit- och radioantenner.
Med inspiration från museets barockkammare har Wang & Söderström för första gången producerat ett textilt verk, en jacquardväv med handbroderade detaljer. Motivet hämtar sin dramatik från barockens kontrastrika och romantiserade landskap.
Med lummig grönska och mytologiska djur, har 1600-talets vävda Verdure-tapeter agerat förlaga till Känselspröt. 1600-talets fascination för naturens under mynnade ut i 1700-talets stora intresse för botanik, och naturvetaren Carl von Linné kategoriserade naturen i tre riken: mineraler, djur och växter.
Wang & Söderström utmanar detta system, genom att formge ett digitalt motiv där gränserna mellan levande varelser och teknologi smälter samman.
Foto: Carl Ander
Skärmväggen 5+sinnen består av paneler med tolkningar av föremål från museets samlingar. Fem paneler knyter an till människans fem sinnen, medan den sjätte lekfullt utforskar ett ännu oupptäckt sinne. Motiven får liv genom Augmented Reality-teknik, där ett digitalt lager aktiveras via QR-kod.
Wang & Söderström har även här tagit fasta på 1600- och 1700-talets fascination för naturen och dess system. Under 1700-talet, då globala utbyten intensifierades, sågs både kroppen och sinnena som viktiga verktyg för att uppleva och förstå omvärlden. På skärmväggen representerar föremål från museets samlingar 1700-talets globala sinnesupplevelser: kaffe, socker, kryddor och tobak, vars historia är sammanflätad med både handel, kolonialism och kulturmöten över kontinenter.
5+sinnen reflekterar även över skärmens förändrade form och funktion genom designhistorien. Från skärmväggar och eldskärmar för skydd mot insyn och värme, till dagens digitala skärmar som kopplar samman det privata och det publika med en tredje virtuell sfär.
Foto: Carl Ander
Utvecklingen av AI lovordas ofta som den digitala erans stora revolution. Ökad produktion och effektivitet hägrar vid horisonten, men väcker även oro för dess ekologiska och sociala konsekvenser. Wang & Söderström lånar begreppet “snake oil” (ormolja) till den 3D-printade urnan av aluminium. Uttrycket “snake oil” har historiskt används för att beskriva bluffmediciner eller falsk marknadsföring. Inom mytologi symboliserar ormen både läkande och förstörelse, samt bedrägeri och frestelse, där Snake Oil refererar till AI:s tvehövdade status.
Foto: Carl Ander