
Hur engagerar sig hantverkare i ny teknik? Vad händer när hantverkets materiella process möter data och datadrivet arbete? Mellan den 20 maj och 4 juni utforskar vi fyra experimentella möten mellan hantverk och datamaskiner i Super Ö.
Tre av dessa äger rum inom ramen för ett residensprogram där hantverkarna Lukas Arons, Rob Curran och Linnea Dalstrand besökt FabLab Venedig för att tänja på gränserna för sina praktiker med hjälp av 3D-skanning, 3D-printing och laserskärning. De tre hantverkarna, som vanligtvis arbetar med respektive sten, trä och textil, experimenterar med att översätta material till digitalt och tillbaka igen, skala upp och ner – en processuell utforskning snarare än ett sökande efter ett färdigt resultat.
Det fjärde experimentet är ett utforskande samarbete som kopplar samman lera, rörelsesensorer, artificiell intelligens och 3D-printing. Här arbetar hantverkaren och HDK-Valand-lektorn Theodore Harper-Davis i sin ateljé i Storbritannien, medan Studio Alight-programmeraren och konstnären Fredrik Garneij verkar från Super Ö på Röhsska museet i Göteborg. Vi undersöker hur nio timmars hantverksarbete per dag kan omvandlas till data, 3D-printas och förvandlas till objekt igen – över geografiska avstånd.
Tillsammans erbjuder dessa fyra experiment en utgångspunkt för att fundera över vad det innebär att datafiera hantverk – och att hantverka (med) data. De spårar hur material förvandlas till data, skalas, överförs över avstånd och åter blir till materia.
Resultaten kommer att diskuteras under ett panelsamtal och mingel den 4 juni.
Experimentet är en del av det pågående projektet Brave New World: Tales from a Craft Utopia, med stöd från Hephaestus Horizon Europe-projekt ID 101095123, Torsten och Wanja Söderbergs professur i Design Management samt Business and Design Lab.
Bild: Theodore Harper-Davis