Röhsskas modedagar 2019
Den 9–12 maj 2019 genomfördes Röhsskas modedagar. I fokus stod samtid, framtid och den aktuella frågan om hållbart mode.
Den 9–12 maj 2019 genomfördes Röhsskas modedagar. I fokus stod samtid, framtid och den aktuella frågan om hållbart mode.
Under fyra dagar sattes fokus på den svenska modebranschen, dess utmaningar och möjligheter. Röhsskas modedagar presenterade normbrytande barn-, och herrmode och visade på nya sätt att se på mode.
Modebranschen är en av de exportbranscher som ökar snabbast i Sverige. Det innebär nya utmaningar gällande globala frågor som etisk produktion, förändrade konsumtionsmönster, användning av alternativa material och effektiv återvinning. I Västsverige är kunskapen om hållbart mode stor och här är merparten av landets modeföretag verksamma. Möt aktuella och inspirerande aktörer inom den svenska modebranschen och ta del av deras perspektiv på dagens utmaningar.
Röhsskas modedagar är en publik arena för modeområdet i Västsverige och lyfter fram såväl etablerade modedesigner som dem som är på väg. Modedagarna genomfördes 2019 för andra gången med ambitionen att bli ett årligen återkommande arrangemang. Första gången det gick av stapeln var 2016.
Under Röhsskas modedagar erbjöd museibutiken ett specialsortiment. Här ingick bland annat olika böcker om mode, scarves från Van Deurs och Blaous T-shirts för barn.
Medverkande var Lotta Ahlvar, barnklädesmärket Blaou, Maria Carlgren, /FACT MovementF, Lazoschmidl, Tonie Lewenhaupt, Skädderikompaniet, Tillskärarakademin i Göteborg med flera.
Korsetterade liv och stora kjolar blandades med verk signerade Cristobal Balenciaga och Martin Margiela. Under Röhsskas modedagar visades ett urval från museets exklusiva modesamling utställda i olika modestationer.
Röhsska museet har en omfattande modesamling som sträcker sig från 1800-talet fram till idag. Under Röhsskas modedagar presenterades några av dessa dräkter och accessoarer i utställningen Modestationer i Röhsska museets formhistoria.
I displayen Modestationer presenterades nyförvärv till museets modesamling som samlats in under 2017 och 2018. Dräkthistorikern Tonie Lewenhaupts senaste donation (2017) är en samling dräkter från 1950–1960-talet av den spanske modeskaparen Cristobal Balenciaga (1895–1972). Balenciaga utmärkte sig som skicklig tillskärare. Han använde sig bland annat av carrétekniken, där breda remsor sys ihop för att skapa vidd. Balenciagas modehus fanns kvar fram till 1968. Modehusets storhetstid inföll under 1950-talet, då han var som mest uppmärksammad för sitt otroligt skickliga hantverkskunnande och sin höga kvalité. Utställningen presenterade också nyförvärv av den belgiske modekonstnären Martin Margiela (f.1957), som räknas som en av 2000-talets mest betydelsefulla modedesigner. Margiela har utmärkt sig för sina återbrukskollektioner där gamla kläder, skor eller sjalar används för att skapa nya plagg. Kollektionerna präglas av en systematisk dekonstruktion och han har tillsammans med designkollektivet Antwerp Six bidragit till att placera Antwerpen och Belgien på modekartan.
I ett experimentellt projekt fick studenter på Tillskärarakademin i Göteborg i uppgift att utgå från nya tekniker och metoder för att sedan skapa hantverksmässiga modeplagg och accessoarer. Resultatet visades i utställningen Det Nya Hantverket.
Under Röhsskas modedagar presenterades resultatet av två experimententella projekt under benämningen Det Nya Hantverket i en utställning med samma namn i Auditoriet.
Andraårsstudenterna på Skrädderi- och modisttutbildningen på Tillskärarakademin i Göteborg fick till uppgift att integrera nya tekniker och metoder såsom laserskärning för att sedan hantverksmässigt skapa nya plagg och produkter. De korsetter, jackor, hattar och accessoarer som gjordes ställs ut på Röhsska museet.