Nya perspektiv på samlingarna

Forskning på Röhsska museet

Röhsska museet vill vara en självklar mötesplats för forskare från olika discipliner. Genom att initiera, samordna och stödja forskning – i första hand kring våra samlingar, men också inom konsthantverk, design och mode i stort – bidrar museet med nya perspektiv på samhällsutvecklingen och fördjupade insikter.

Vi arbetar aktivt för att initiera samarbeten och göra samlingarna tillgängliga för forskare, konstnärer och formgivare. Här bedrivs både grundforskning och tillämpad forskning, liksom systematisk utveckling och projekt kopplade till samlingen. Arbetet är ofta tvärvetenskapligt och bygger på samverkan både internt och externt.

Forskningen syftar till att höja den interna kompetensen, stimulera kritiska förhållningssätt till samlingarna och skapa en mer nyanserad utställningsverksamhet. Vi strävar efter en öppen forskningsmiljö där dialogen med konstvetenskapliga och konstnärliga forskningsfält är central.

Med forskning avses både vetenskaplig och konstnärlig forskning på olika nivåer. Förutom större projekt samarbetar museet även med universitet och högskolor kring uppsatser och andra forskningsförberedande arbeten som undersöker eller reflekterar över samlingarna.

Sedan öppnandet 1916 har Röhsska museet varit en plats för design och konsthantverk. Genom samlingar, utställningar och program utforskar vi hur form, mode och design har påverkat människor – historiskt och i nutid – och hur de kan forma framtiden.

Museets samling omfattar omkring 50 000 föremål, från 4 500 år gamla kinesiska arkeologiska fynd till samtida skandinavisk formgivning. Vårt uppdrag är att samla och visa design- och konsthantverkstraditionens mångfald, att stärka medvetenheten om både historiska och samtida uttryck, samt att skapa rum för reflektion och samtal om formens betydelse.

Forskning om museets senantika textilier

Röhsska museet förvaltar en unik samling senantika textilfragment från Egypten, daterade till ca 300–1000 e.Kr. Fragmenten, som ursprungligen ingick i klädedräkter och inredningstyger, kännetecknas av dekorativa band och applikationer.

I ett pågående forskningsprojekt, finansierat med externa medel, arbetar museet tillsammans med forskare vid Göteborgs universitet för att kartlägga och dokumentera samlingen. Projektet omfattar ny fotografering, förbättrad magasinering samt digitalisering av information om föremålens ursprung, material och funktion.

Som en del av arbetet har radiokoldatering genomförts på utvalda fragment för att fastställa datering. Dessutom har en internationell expert på arkeologiska textilier, bjudits in för att analysera material, färgpigment och vävtekniker.

Genom projektet fördjupas kunskapen om en viktig men tidigare relativt outforskad del av Röhsska museets samlingar, samtidigt som materialet görs mer tillgängligt för både forskning och publik.

Museets tidigare textilintendent, Marianne Eriksson, forskade på delar av samlingen och 1997 publicerade hon den internationellt uppmärksammade boken Textiles in Egypt 200–1500 A.D. in Swedish Museum Collections. I denna genomgång analyserade hon Röhsska museets omfattande bestånd av egyptiska textilier och jämförde dem med motsvarande material i andra svenska museer. Hennes arbete utgör fortfarande en central referenspunkt för forskningen om egyptiska textilier i Norden.

Textiles in Egypt 200–1500 A.D. in Swedish Museum Collections finns att köpa i webbutiken.

Forskning om Fr. V. Tunborg & Co

Som en del av sitt arbete med att synliggöra svensk modehistoria har författaren och curatorn Susanna Strömquist forskat om den välrenommerade coutureateljén Fr. V. Tunborg & Co, som verkade i Stockholm mellan 1864 och 1958.

Ateljén skapade exklusiva måttsydda kreationer för en kultiverad kundkrets och var en central aktör inom den svenska couturekulturen.

I en tid då haute couture framför allt förknippas med namn som Worth, Chanel och Dior i Paris, visar forskningen att även Sverige hade en blomstrande couturetradition, fylld av hantverksskicklighet och exklusiva material som siden, sammet, tyll och broderier. Fr. V. Tunborg & Co representerar en ofta förbisedd del av svensk design- och kulturhistoria.

Projektet möjliggjordes genom Tonie Lewenhaupts modestipendium, vilket Susanna Strömquist som första mottagare har använt för att fördjupa studierna av svenska coutureateljéer, med särskilt fokus på Fr. V. Tunborg & Co. Som en del av arbetet har även utvalda plagg ur Röhsska museets samlingar undersökts och presenterats.

Strömquist presenterade en del av sin forskning på Röhsska museet i mars 2025.

Tidigare forskning

Toppbild: Del av tunika från Egypten, ca år 300-399. Foto: Ina Marie Winther Åshaug.