Kan hållbar konsumtion bli kommersiell?

Mötesplats Röhsska

Kan hållbar konsumtion bli kommersiell?

Hur kan kreativa företag anpassa sig för att nå medvetna konsumenter? Kan hållbarhet förenas med lönsamt företagande och vilken roll har du som designer? Lyssna till en paneldiskussion om vad hållbar konsumtion handlar om i praktiken för kreativa företag och verksamheter.

Välkommen på en paneldiskussion mellan inbjudna gäster från olika delar av mode- och designsektorn modererad av Adrian Zethraeus, projektledare på re:textile. Samtalet tar avstamp från forskningsprojektet F/ACT Movement och trendspaningen av Kairos Futures.

Panelmedlemmar:
Jonas Pelz, grundare och ägare av Grandpa
David Njie, sortimentansvarig Björkå Frihet
Jenny Holmlund, driver varumärket Jenny Vexala
Karin Weststrand & Sanna Haydon, factivister
Magdalena Petersson McIntyre, föreståndare Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet

Under 2019 experimenterade forskningsprojektet F/ACT Movement med konsumenters vanor och förhållningssätt för att bland annat se hur hållbara tjänster i modebranschen kan utformas, exempelvis upcycling eller uthyrning av plagg. Samtidigt gjorde konsult- och analysföretaget Kairos Future en trendspaning för att titta på olika konsumentgrupper med intresse för hållbar konsumtion. Resultaten visar bland annat hur olika grupper har olika drivkrafter för hållbar konsumtion, vilket blir oerhört viktigt för företag i sin affärsutveckling och kommunikationsstrategi.

Projektet re:textile, som tillsammans med Swedish Fashion Council och Göteborgsregionen har drivit F/ACT Movement, är en del av Science Park Borås. Re:textile visar på flera intressanta resultat från olika produktionsprojekt med företag som till exempel Cheap Monday, Rave Review och Monki.

Arrangemanget är ett samarbete med re:textile och TEX! by Marketplace Borås och genomförs inom ramen för Mötesplats Röhsska.

Toppbild: Science Park Borås, foto: Unsplash.com