26 november 2022 – 26 mars 2023

Lap-See Lam: Det regnar drakfjäll

Skuggspel, skulpturer och musik tar oss med på en resa genom tid och rum. Nu visar vi soloutställningen Det regnar drakfjäll med högaktuella konstnären Lap-See Lam.

I sin nya utställning ”Det regnar drakfjäll” utforskar Lap-See Lam frågor om kulturell appropriering och att få sin kultur paketerad i överensstämmelse med någon annans fantasier. Resultatet är en glittrande farkost som är långt ifrån endimensionell.

Göteborgs-Posten

Lap-See Lam växte upp i huset där hennes föräldrar och mormor drev en kinakrog. Med utgångspunkt i sin egen bakgrund och kulturutbytet mellan Kina och Europa, skapar konstnären autofiktiva berättelser. Vad händer i informationsöverföringen från en generation till en annan, eller mellan en plats och en annan, och hur är det kopplat till design?

Genom att använda sig av digitala designverktyg omtolkar Lam miljöer, interiörer och föremål som befinner sig i gränslandet mellan Öst och Väst i konstnärliga installationer.

I den här utställningen visas VR-installationen Phantom Banquet (2020) och skuggspelet Drömmarnas kaj (2022) i varsitt galleri. Det mittersta galleriet är tillägnat forskningen och designprocessen bakom den nya skulpturen Det regnar drakfjäll (2022).

Lap-See Lam: Det regnar drakfjäll öppnar 26 november 2022 och pågår till 26 mars 2023.

Lam berättar om utställningen

I filmen berättar Lap-See Lam om sitt konstnärskap, om utställningen och verket Det regnar drakfjäll, som gett namn till utställningen. Lam berättar om de föremål i vår samling som hon utgått från när hon skapat verket och vi får följa med i processen och tillverkningen av ett av drakfjällen.

Se en syntolkad version av filmen här.

Det regnar drakfjäll

Det mittersta galleriet, är tillägnat designprocessen bakom den nya skulpturen Det regnar drakfjäll (2022). Med utgångspunkt i draksymbolen, har Lam 3D-skannat fyra av museets samlingsföremål som vittnar om designhistoriska relationer mellan Kina och Europa. Föremålens drakmotiv har sedan genomgått en design- och produktionsprocess för att bli till olika drakfjäll på en mobil som visas i det intilliggande galleriet.

Drömmarnas kaj

I verket Drömmarnas kaj (2022) följer besökare tonåringen A’Yan igenom en tidsportal. Historien för oss via ett storskaligt skuggspel från 1970-talets svenska kinarestaurang tillbaka i tiden till 1700-talet. Vi möter karaktärer som först presenterades i Lams sommarprat som Den sjungande kocken, prins Gustav och den förste dokumenterade kinesen i Sverige, Afock. En del av inspirationen kommer från 1700-talets skuggspelsföreställningar som ibland kallades ”ombres chinoises”, kinesiska skuggor. Det här skuggspelet, å andra sidan, består av en flerkanalig videoprojicering av animationer baserade på 3D-skanningar av Kina slott i Drottningholms slottspark, drakbåten och ett flertal kinakrogar.

Phantom Banquet

Ett pågående projekt för Lap-See Lam är att dokumentera svenska kinakrogars designhistoria. Den svenska kinakrogens estetik följer en liknande resa som konstnärens egen familj. Kinakrogarna gick i rött, grönt eller gyllengul, inredda med takryttare, tanghästar och väktarlejon, med interiörer av väggpaneler och speglar. De levde upp till kundernas bild av Kina. Men vad förskjuts i överföringarna mellan olika generationer och kulturer?

Installationen Phantom Banquet består av en restaurangscen där bordet dukats med VR-glasögon. Filmerna som visas i glasögonen bygger på 3D-scanningar av den numera nedlagda restaurangen New Peking City.

Bild 1: Lap-See Lam: Det regnar drakfjäll, grafisk form: Thomas Bush. Bild 2: 3D-skanning av föremål för Det regnar drakfjäll (2022), Röhsska museet. Foto: Carl Ander. Bild 3: Drömmarnas kaj (2022). Producent: Bonniers Konsthall. Ägare: Lap-See Lam/Galerie Nordenhake. Foto: Carl Ander. Bild 4: Phantom Banquet. Producent: Performa. Ägare: Lap-See Lam/Galerie Nordenhake. Foto: Carl Ander.