Gunnar Asplund (1885–1940) är en av Sveriges mest kända arkitekter som även gjort avtryck internationellt. Förutom tillbyggnaden av Göteborgs rådhus är han arkitekten bakom bland annat Stadsbiblioteket och Skogskyrkogården i Stockholm. Genomgående präglas hans arbeten av ett helhetstänkande och ett öga för detaljer.
I utställningen ges en inblick i en ikonisk miljö, dit allmänheten vanligtvis inte har tillträde. Genom fotografier, skissmaterial och inlånade originalföremål från rådhuset, som stolar, lampor och bord, får vi ta del av Asplunds genomtänkta och kreativa mästerverk där varje detalj är betydelsefull.
En modern byggnad för den moderna rätten
Under 1930-talet förändrades synen på lag och rätt och de nya idéerna präglades av en mer human syn på brottslighet. Rättsinstansernas fokus skulle ligga på att tillrättavisa och bota, inte straffa. Asplund påverkades av dessa tankar och rådhusets inredning med dess mjuka former och ljusinsläpp skulle ge den misstänkte hopp.
Från kritiserad till ikoniskt mästerverk
Tillbyggnaden fick utstå mycket kritik när den stod klar 1936 men har i efterhand uppvärderats av arkitekturkännare världen över. Den har hyllats för sin mjuka modernism och anses vara ett föredöme för hur nytt kan anslutas till gammalt. Rådhuset med dess interiör räknas idag till ett av den skandinaviska modernismens mästerverk.
Gunnar Asplund
Gunnar Asplund (1885–1940) var en av Sveriges mest framstående arkitekter under 1900-talet och en nyckelfigur inom den nordiska klassicismen och funktionalismen. Asplund var även professor vid Kungliga Tekniska högskolan och hade stort inflytande på en yngre generation arkitekter. Hans arbete präglas av en stark känsla för rumslighet, ljus och form.