På torsdag 16 mars startar Röhsskas modedagar och i maj är det dags för det stora nordiska samarbetet och utställningen Nordiskt mode nu: Stickat och tryck som lyfter fram nya modeskapare. I intervjun berättar museichef Nina Due om vårens satsning på mode.
Varför satsar museet på modedagar och en utställning med nya modeskapare?
– Utöver att samla på och visa samtidsmode så handlar det om att vara delaktiga i dialogen om mode som praktik och konstnärligt uttryck. Vi vill uppmärksamma svenskt mode som förebild för cirkulär, hållbar omställning och talangutveckling. Formaten för modedagarna och utställningen som öppnar i maj agerar som mötesplats och inspiration för dessa samtal.
Varför ska man besöka Röhsskas modedagar?
– Modedagarna pågår i fyra dagar med ett brett erbjudande med fokus på både det nutida och historiska. Det handlar om att presentera och föra samtal om modebranschens transformativa arbete inom cirkulär omställning, talangutveckling och hur den västsvenska modeindustrin visar på ett sätt att blicka framåt med avstamp i historien.
Varför ska man besöka utställningen Nordiskt Mode nu: Stickat och tryck?
– Museer med modefokus har över lag historiskt valt att lyfta de stora modenamnen och varumärken som i sin tur blivit mycket väl mottagna av en bred publik. Att vi i stället vill satsa på unga modedesigners som ännu inte är etablerade just nu handlar både om att stödja och påverka en ny generation modeskapare och att driva en aktiv designdebatt om mode i stort. Jag vågar säga att nordiskt samtidsmode befinner sig i en spännande period där modeutbildningarna, talangutvecklare och modeindustrin inte längre följer de andra västerliga trenderna utan faktiskt är ledande inom vissa områden som rör mode som konstnärlig praktik, som industri och som identitetsskapare. Nordiskt Mode nu: Stickat och tryck hoppas vi ska kunna visa på detta när den öppnar i maj.
Hur viktig del av Röhsskas identitet är mode?
– Mode är en central del av Röhsska museets själ. Det syns inte minst i våra samlingar som innehåller nationella namn som Katja of Sweden, Rohdi Heintz och Ann Sofi Back och de välkända modehusen i Europa som Dior, Balenciaga och Yves Saint Laurent. Men vi ser också till att förvärva yngre talanger som utmärker sig genom sitt innovativa och kreativa arbete, där vi senast har utökat med verk av svenska modeskapare som Selam Fessahaye och Rave Review.
Röhsskas modedagar 16-19 mars utställningen Nordiskt mode nu: stickat och tryck