1700-talets former

Dansande figuriner, sirligt utsmyckade möbeltassar och tidstypiska rumsinteriörer. Välkommen till 1700-talets former – Röhsska museets nya basutställning.

Från rokokons naturinspirerade böljande linjer till gustaviansk symmetri och enkelhet – århundradet bjuder på stor variation och i vissa fall överraskande uttryck. I utställningen 1700-talets former får du ta del av museets rika 1700-talssamling där några av föremålen aldrig tidigare visats. Utställningen breder ut sig i tre salar där bland annat broderi, glas, figuriner såväl som hela rumsinteriörer visas.

Bild: porslinsfiguriner, herrock och damjacka, foto: Carl Ander, Röhsska museet. 

Den moderna designhistorien
Inom designhistoria är tidens konsthantverk och inredningar betydelsefulla för att få perspektiv på dagens formgivning. Tidsperioden utgör starten på den moderna designhistorien och är en viktig tid i den svenska formutvecklingen. Under denna tid tillverkades föremål både av hantverkare och enklare industrier där arbetet var uppdelat i moment för att kunna tillverka större upplagor och få ner priset. På andra sidan dörren stod 1800-talets industrialisering och serietillverkning.

Bild: förmak från 1700-talet, Stockholmsrummet, foto: Carl Ander, Röhsska museet. 

Om museets 1700-talssamling
Redan för hundra år sedan när Röhsska museet grundades påbörjades en omfattande insamling av föremål till samlingen. Under den tiden idealiserades 1700-talet som en period av tidlöst eleganta stilar som ständigt kunde erbjuda inspiration och kunskap för kommande generationer.

INTRODUKTION Till UTställningen

Vår intendent Josefin Kilner ger en introduktion till utställningen. Klicka här om du vill se en syntolkad version av filmen.

Intervju med Josefin Kilner, intendent för utställningar och samlingar 

3 snabba frågor till utställningens innehållsansvarig. Läs mer här.

Samarbetspartner Gunnebo Slott och Trädgårdar.

Utställningsdesign: TAS/Tove Aldering Studio.

Toppbild: föremål från utställningen, styling: Saša Antić Studio, foto: Carl Ander.