Mistress of Modern. Estrid Ericson, Svenskt Tenns grundare

  • År 1931 köpte Estrid Ericson ett sommarhus, Tolvekarna, på Tyresö i Stockholms innerskärgård. Här tillbringade hon sin ledighet och blev en flitig odlare. Under blomstersäsongen anlände hon till Strandvägen varje måndag med jättelika fång av blommor – vilda eller från trädgården – som hon sedan placerade i butikens olika miljöer. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Porträtt av Estrid Ericson (1894–1981), en av 1900-talets mest inflytelserika svenska designentreprenörer och miljöskapare. Foto: Lennart Nilsson, Svenskt Tenn
  • Tennföremål ur Svenskt Tenns tidigaste produktion, formgivna av Nils Fougstedt respektive Estrid Ericson och inköpta av Röhsska museet 1925. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Många av föremålen kommer från Estrid Ericsons resor runtom i världen, bland annat till England, Frankrike, Italien, USA och Mexiko. Hon besökte gärna gatumarknader och antikaffärer. De två hindarna i förgylld koppar på översta hyllan är kinesiska och stod i hennes privata våning på Strandvägen, men hon lät också kopior av dem ingå i Svenskt Tenns sortiment. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Josef Franks Coach 775 ritades 1938 och är fortfarande i produktion. Bredvid coachen står Josef Franks golvlampa med mdellnummer 1838 som formgavs 1934 och som han själv kallade för ”spirallampan”. På väggen hänger tygtrycket Primavera tryckt på lin. Formgivet på 1920-talet är Primavera det äldsta av Josef Franks textilmönster som fortfarande är i produktion. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Här återskapas i förenklad form Estrid Ericsons vardagsrum på lantstället Tolvekarna, en interiör som ofta avbildats i Svenskt tenns kataloger. Framför den öppna spisen står ett par soffor av Josef Frank, ritade i mitten av 1930-talet och klädda med tyg från den engelska firman Baker & Co. Ovanför spisen hänger liksom på Tolvekarna en oljemålning av Carl Kylberg. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • I utställningen visas ett litet urval av Svenskt Tenns kataloger från 1930- till 1960-tal. Den som avbildas här är Svenskt Tenns första större produktkatalog och trycktes 1931. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Den här stolstypen nr 300, med sin kraftfullt svängda rygg, brukar kallas Klismosstol. Stolen i utställningen är formgiven 1925 av Josef Frank och togs senare upp i produktion av Svenskt Tenn. Stolen bygger på en förebild från det antika Grekland. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Från Svenskt Tenns utställning på Röhsska museet 1932. Möblerna är ritade av Björn Trägårdh och för dukningen står Estrid Ericson. Arkivbild / Röhsska museet.
  • Från Svenskt Tenns utställning på Röhsska museet 1932. Möblerna är ritade av Björn Trägårdh. Arkivbild / Röhsska museet.

Under modernismens epok var männens dominans inom arkitekt- och designkåren mycket stark. Att en kvinna tog taktpinnen var ovanligt och uppfattades som djärvt. Estrid Ericson (1894–1981) blev från 1920-talets mitt en av de verkliga pionjärerna för kvinnligt entreprenörskap inom designområdet. Hennes företag Svenskt Tenn utvecklade en omfattande verksamhet med både tillverkning, import, butiksförsäljning och inredningsuppdrag. Företaget lever vidare och har under 2000-talet funnit en ny publik som lockas av det heminredningsideal som Estrid Ericson representerade, präglat av en stor omsorg om detaljerna och en elegant och kosmopolitisk atmosfär.

Mistress of Modern
Idag framstår Estrid Ericson som en av 1900-talets mest inflytelserika svenska miljöskapare. Hennes sätt att föra samman modernismens enkelhet med generöst mönstrade textiler och udda prydnadsföremål fungerar fortfarande som en inspirationskälla för många. Hon blandade friskt mellan nytt och gammalt och fyllde rummen med utvalda föremål från jordens alla hörn. Stilen väckte genklang inte bara i Sverige. 1939, samma år som Svenskt Tenn visade en uppmärksammad interiör på världsutställningen i New York, kallades Estrid Ericson för Mistress of Modern i den amerikanska tidskriften House and Garden. Titeln Mistress används här i betydelsen husfru eller härskarinna – hon som pekar ut riktningen.

Utställningen bjuder på tenn, möbler och dukningar
Utställningen berättar både om Estrid Ericsons tidiga verksamhet, med starten av Svenskt Tenn 1924, och hennes senare och idag mer välkända samarbete med arkitekten Josef Frank. Föremålen i utställningen kommer huvudsakligen från Svenskt Tenns arkiv. Det ges också exempel på Estrid Ericsons dukningar. På museets andra våningsplan visas en mindre satellitutställning där Röhsska museet uppmärksammar andra svenska kvinnor som förenat design med entreprenörskap.

Inte bara Estrid
I anslutning till utställningen om Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson vill Röhsska museet också uppmärksamma andra svenska kvinnor som förenat design och entreprenörskap. Både inom design och inom affärer är det männen som traditionellt intagit de ledande rollerna, och denna ordning lever kvar i vår egen tid. I ett antal montrar i trapphallen på första våningen lyfter museet fram sex exempel på kvinnor som gått mot strömmen och är eller varit viktiga vägröjare och förebilder. De har alla framgångsrikt byggt upp affärsverksamheter kring sitt eget och andras designarbete.

Öppna visningar
Tisdagar (3, 10, 17 och 24 februari 2015) klockan 16.00 kan du följa med på en visning av utställningen och diskutera Estrid Ericsons idéer kring heminredning och det dukade bordet. Visningarna ingår i entréavgiften 40 kronor (årskort). Samling i receptionen strax före varje visning. Ingen föranmälan.

Barnvagnsvisning
Torsdagen den 5 februari 2015 klockan 11.15–12.00 kan du följa med på en visning av utställningen och diskutera Estrid Ericsons idéer kring heminredning och det dukade bordet. Visningen ingår i entréavgiften 40 kronor (årskort). Samling i receptionen. Ingen föranmälan.

Pensionärshappenings
Fredagen den 13 februari klockan 13.00–15.00 visar vi utställningen och fredagen den 20 februari 2015 klockan 13.00–15.00 gör vi tryck på textilier i Studio Röhsska med inspiration från mönster och textilier i utställningen. Visningarna ingår i entréavgiften 40 kronor (årskort). Samling i receptionen. Ingen föranmälan.

Sportlovsworkshop 
Tisdag–söndag, 10–15 februari 2015, klockan 12.30–14.30, öppnar Studio Röhsska sina dörrar och bjuder in till en tryckerifest. Sportlovslediga barn med eller utan stora i sällskap – kom och skapa egen textildesign! Studion är ett nytt rum för att kreera, reflektera och hänga i. Vi låter oss inspireras av formgivaren, stilikonen och entreprenören Estrid Ericson. I en hands-on workshop leker vi med färg och tryck för att skapa fantasifulla mönster och figurer. Biljetter släpps i Röhsskas reception klockan 12.00 samma dag. Materialkostnaden är 30 kronor per deltagare. Från cirka 4 år. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller.

Föreläsning 
Onsdag 18 februari 2015 klockan 18.00 föreläser designskribenten och inredningsarkitekten Hedvid Hedqvist om Estrid Ericson, Josef Frank och världen. Föredraget äger rum på Högskolan för design och konsthantverk, i samma kvarter som museet. Fri entré. Ingen föranmälan.

Kontakta oss om du vill boka visning
Under utställningsperioden erbjuds också andra guidade visningar, skräddarsydda events och skolprogram. För mer information kontakta oss gärna på pedagog@rohsska.se eller event@rohsska.se.

Utställningen visas i samarbete med Svenskt Tenn.

Kategori: Utställningar

Dela: