Det stora stygnet – broderi som vision och vittnesbörd

  • A Path Strew with Roses av Severija Inčirauskaitė-Kriaunevičienė. Korsstygnsbroderi på begagnad bilkaross. Foto: Modestas Ežerskis
  • Ett blomblad. Återanvänd linnehandduk av Elisabet Eriksson, Göteborg 2012. © Elisabet Eriksson. Tillhör Röhsska museets samlingar, RKM 52-2013. Foto: Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Tre citroner av Anna Casparsson (1861-1961). Broderi och applikation på sammet, silke, metalltråd. Saltsjöbaden, ca 1929. Tillhör Röhsska museets samlingar, RKM 32-1978. Foto: Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Ovan skolgården av Ida-Lovisa Rudolfsson, 2015. Broderi och applikation. Foto Hendrik Zeitler.
  • Vi mår fint! av Annika Ekdahl. Broderi på bomullstyg. Pågående kollektivt verk påbörjat 1999. Foto: Annika Ekdahl
  • Hav av Suzy Strindberg. Broderi. Foto Gudrun Thielemann
  • Kerstin Olsson, Krigsmakten I: Havet, 2015, infärgad applikation på linnehandduk. Tillhör Röhsska museet, RKM RKM 84–2015. Foto Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Erik Hellsten, Intermission, 2010, broderi på stärkt bomullstyg, med dörrmatta, brevinkast och skor. Foto: Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Kiwa Saito, Dagbok (detalj), oavslutat verk påbörjat 2010, broderi på linne. Foto: Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Nina Bondeson, Hölderlins mössa, 2010, broderi på försvarets fältmössa modell 59. Tillhör Röhsska museet, RKM 84-2010. Foto Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Riitta Vainionpää, Nu får det vara nog! (detalj), 1996–2004, broderi på bomullslakan. Foto: Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Sten Kauppi, Höstkvinnan, 1952, broderi. Tillhör Röhsska museet, RKM 47–2006. Gåva av Björn Lundberg. Foto Mikael Lammgård, Röhsska museet
  • Tabea Dürr, Wendehals/vändhals (detalj), 2006, broderi i silke på linne. Tillhör Röhsska museet. Gåva 2015 av Röhsska konstslöjdmuseets vänner. Foto Mikael Lammgård, Röhsska museet

Dramatiska, visionära bilder och noggrant broderade, sakliga textmeddelanden utgör kontraster i Röhsska museets stora vinterutställning med modernt och samtida broderi. Här visas broderier som spänner över ett brett spektrum och rymmer både det fantastiska, känslosamma, förbryllande, byråkratiska och vardagliga. Det är broderi i monumental- och miniatyrformat, broderi som dröm, passion och besatthet, broderi som protest och anklagelse och broderi som du aldrig sett det förr.

Med verk av arton konstnärer från olika generationer undersöker utställningen två spår inom broderiet – det visionära, inriktat på fantasi och förändring, och vittnesbörden, i form av berättelser om vardags- och samhällsliv. Begreppet vittnesbörd kan här förstås i sin snäva, juridiska betydelse men också som ett återgivande av personliga erfarenheter i vid bemärkelse, t.ex. i form av dagboksbroderier.

Med verk vars teman spänner från sagan och den extatiska naturupplevelsen till det diskbänksrealistiska och vidare till juridikens komplicerade system visar utställningen på broderikonstens mångfasetterade förmåga att fungera som en spegel för mänskligt liv. De små stygnen formar stora berättelser.

Dialog mellan konstverk och generationer
Utställningen för samman och skapar kopplingar mellan verk från olika tider och olika generationer av konstnärer. Ett exempel på dialoger som framträder i utställningen är den mellan Anna Casparsson (1861–1961), vars särlingsbetonade konstnärskap undersökte sagans och fantasins domäner och Ida-Lovisa Rudolfsson (f. 1979), som i vår samtid skapar en surrealistisk och gåtfull bildvärld.

Ett annat samband etableras mellan Elsa Agéliis (f. 1938) dagboksbroderier från 1970-talet, som på sin tid skapade något av en ny genre inom textilkonsten, och Kiwa Saitos (f. 1981) broderade textrullar med noteringar om vardagens händelser under 2010-talet.

Många konstnärer att upptäcka
Några konstnärer presenteras med utställningen för första gången i Göteborg. Birgit Engström (Boden, f. 1938) visar ett textbaserat broderi som berättar om hur hennes far drogs in en av det kalla krigets spionrättegångar, den s.k. Enbomaffären, och om familjens fruktlösa försök att få juridisk upprättelse. Erik Hellsten (Stockholm, f. 1982), som till yrket är både domare och konstnär, utför textbaserade broderier som utgår från juridiska frågor. Riitta Vainionpää (Stockholm, f. 1952) deltar med ett 2 x 6 meter stort broderi, ”Nu får det vara nog”, som med den personliga vittnesbörden som medium beskriver den enskilda människans utsatthet inför samhällets institutioner.

Den litauiska konstnären Severija Inčirauskaitė-Kriaunevičienė (f. 1977) visar korsstygnsbroderier på karossdelar från skrotade bilar. Flera av hennes verk kommer direkt från den uppmärksammade utställningen ”Dismaland” som tidigare i höst visades i en nedlagd engelsk nöjespark med gatukonstnären Banksy som curator. I hennes arbeten spirar blommor ur industrisamhällets restprodukter, som en vision om en annan värld.

Utställningen består av ett sjuttiotal verk av arton olika konstnärer. Förutom de ovan nämnda är Nina Bondeson, Tabea Dürr, Annika Ekdahl, Elisabet Eriksson, Berit Jonsvik, Sten Kauppi, Britta Lincoln, Kerstin Olsson och Suzy Strindberg representerade i utställningen. Verken kommer ur Röhsska museets samlingar samt inlån av Nationalmuseum, privata samlare och konstnärerna själva. Av Mätta Charlotta Focks visas en fotografisk reproduktion av ett broderi i Nordiska museets samlingar.

Kategori: Utställningar

Dela: