Sigurd Bronger

Sigurd Bronger är en smyckeformgivare som verkar i den småskaliga och finkänsliga sfären; mellan det tidiga 1900-talets mekaniska industrialism, humor, kärlek till materialet, tid och det finslipade. Brongers smycken är genusöverskridande, även om processen är lekfullt manlig – med kugghjul, finmekanik och underbara handgjorda förpackningar. 2012 års Torsten och Wanja Söderbergs pris tilldelas till norske smyckesingenjören Sigurd Bronger. På Röhsska presenteras ett 40-tal smycken, skisser samt filmen om konstnären, i den nyrenoverade utställningssalen på våning två i museet.

Betydelsefull smyckeskonstnär
Sigurd Bronger är född i Oslo 1957. Han är utbildad guldsmed vid Oslo Yrkesskole och har studerat ädelsmide och urmakeri samt gravyr. Han använder material som trä, mässing och ädelmetaller och kombinerar dessa med ägg, ballonger eller glaslinser. Han är en flitig utställare och har visat sina objekt bland annat på Nationalmuseet i Stockholm och Kunsthall i Bergen. Hans smycken är utförda med stor hantverksmässig precision och med många tekniska lösningar, där konstruktionsdetaljerna är en del av den totala estetiken. Det ligger många timmars tankar bakom varje smycke, han skapar mellan tre och fyra per år. Mer om Brongers arbete på hans hemsida.

Världens största designpris
Sigurd Bronger är årets mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris. Priset består av den ansenliga prissumman på en miljon kronor och handläggs av Röhsska museet. Pristagaren får även möjlighet att presentera sina arbeten i en separatutställning på museet, i samband med prisutdelningen. Priset främjar områdena design, mode och konsthantverk i Norden, och är världens största designpris i sin kategori. Prisnämnden består av representanter från de fem nordiska länderna.

Juryns motivering
Årets pristagare är smyckeingenjör. Med sina objekt bjuder han oss med på en resa i ett mekaniskt sagolandskap, fullt av pojkdrömmar och romantiska och lustfyllda spratt. Sigurd Bronger tar oss tillbaka till industrialismens tidiga formspråk och renässansens uppfinningar, eller till framtidens utopiska visioner. Tid är ett material vid sidan om ädla metaller, diamanter och trä, allt noga utvalt och bearbetat under en lång gedigen process.

Kategori: Om Röhsska museet

Dela: