Hjalti Karlsson – 2013 års mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris

  • "2014 The Year of the Blåbär. Because 2013 Sucked Big Time". Illustration by Hjalti Karlsson for the exhibition at Röhsska. Photo: Mikael Lammgård, Röhsska Museum
  • För lanseringen av MINI Coupé 2012 samarbetadekarlssonwilker med tidskriften Dazed & Confused om ett tolvsidigt modeinslag där sex stycken lovande klädskapare delade med sig av sin syn på kläder för dagens urbana äventyr. Sedan fogade de samman fotografierna med MINI Coupés ursprungliga CAD-filer i 3D för att skapa en live action/datorgenererad modeberättelse som smälte samman det verkliga med det artificiella och vice versa. MINI – Another Day, Another Adventure. Foto: Anthony Maule. Hår: Chi Wong/Julian Watson Agency. Makeup: Lisa Houghton/Jed Root.
  • Skivomslag för kompositören och slagverkaren John Hollenbeck. Foto: © karlssonwilker inc
  • Profil och utomhusskyltar för The Goldman Warehouse, ett konstgalleri i Miami-stadsdelen Wynwood vilket visar privata samlingar av abstrakt konst. Foto: © karlssonwilker inc.
  • År 2003 gav Princeton Architectural Press ut tellmewhy, berättelsen om karlssonwilkers första 24 månader. Formgivning av boken stod karlssonwilker för. Boken skrevs av Clare Jacobson. Den trycktes i nästan 10 000 exemplar och karlssonwilker fick 58 cent för varje såld bok. Foto: © karlssonwilker inc
  • Den nya tillbyggnaden till New Yorks Museum of the Moving Image öppnade år 2011. I tre år arbetade karlssonwilker i nära samarbete med museet och arkitektbyrån Leeser Architecture för att skapa en helt ny genomgående profil, vilket inkluderade museets nya logotyp, vägvisningssystem, trycksaker och marknadsföringsmaterial samt speciellt framtagna produkter till museets butik. Arbetet innefattade även att formge och bygga upp fyra separata webbsidor samt alla museets interaktiva användarterminaler. Foto: © karlssonwilker inc
  • Design av Pumas skokollektion El Rey. Foto: © karlssonwilker inc
  • TIME Magazine anlitade karlssonwilker för att vara med och sammanställa, skriva och formge omslaget och det tolv sidor långa inslaget för deras specialnummer The List som tar upp årets olika tio-i-topp. Foto: © karlssonwilker inc.

2013 års mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris är Hjalti Karlsson, isländsk formgivare som från sitt kontor i New York arbetar med uppdragsgivare i en rad länder. Prisnämnden skriver i sin motivering ”från tidningssidan till den rörliga grafiken, från pedagogisk utställningsform till den platsspecifika konstinstallationen – Hjalti Karlssons samtida, visuella språk bär spår av såväl klassisk skolning som av isländsk berättartradition.” På Röhsska museet visar Hjalti Karlsson en utställning i Wernstedthallen med verk utförda speciellt för detta tillfälle.

Design i världsklass
I slutet av 1990-talet arbetade Hjalti Karlsson som lead designer och art director hos Stefan Sagmeister i New York. Det var där han träffade sin kompanjon Jan Wilker. Sedan år 2000 driver de tillsammans karlssonwilker design studio med kunder som MTV, Wolf-Gordon, Time Magazine, Vitra, Puma, MINI, Guggenheim, MoMA. Kundprojekten spänner över en rad olika områden såsom branding, företagsprofilering, skyltdesign, vägvisningssystem och varumärkesmiljöer, informationsgrafik, rörlig grafik, formgivning av utställningar, formgivning av böcker, webbdesign, produktformgivning och reklam.

Välkända uppdragsgivare
Bland de främsta projekten finns branding och interaktiv design för stolen Vitra ID, en resa genom Östeuropa för att lansera 2012 MINI Coupé, branding och rörlig grafik för MTV Networks, konstnärlig ledning och utformning av ungdomsversionen av Al Gores bok Our Choice samt informationsgrafik och utformningen av omslaget för Time Magazines tio-i-topp-nummer.

Kategori: Utställningar

Dela: