Mistress of Modern. Estrid Ericson, Founder of Svenskt Tenn.

  • År 1931 köpte Estrid Ericson ett sommarhus, Tolvekarna, på Tyresö i Stockholms innerskärgård. Här tillbringade hon sin ledighet och blev en flitig odlare. Under blomstersäsongen anlände hon till Strandvägen varje måndag med jättelika fång av blommor – vilda eller från trädgården – som hon sedan placerade i butikens olika miljöer. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Porträtt av Estrid Ericson (1894–1981), en av 1900-talets mest inflytelserika svenska designentreprenörer och miljöskapare. Foto: Lennart Nilsson, Svenskt Tenn
  • Tennföremål ur Svenskt Tenns tidigaste produktion, formgivna av Nils Fougstedt respektive Estrid Ericson och inköpta av Röhsska museet 1925. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Många av föremålen kommer från Estrid Ericsons resor runtom i världen, bland annat till England, Frankrike, Italien, USA och Mexiko. Hon besökte gärna gatumarknader och antikaffärer. De två hindarna i förgylld koppar på översta hyllan är kinesiska och stod i hennes privata våning på Strandvägen, men hon lät också kopior av dem ingå i Svenskt Tenns sortiment. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Josef Franks Coach 775 ritades 1938 och är fortfarande i produktion. Bredvid coachen står Josef Franks golvlampa med mdellnummer 1838 som formgavs 1934 och som han själv kallade för ”spirallampan”. På väggen hänger tygtrycket Primavera tryckt på lin. Formgivet på 1920-talet är Primavera det äldsta av Josef Franks textilmönster som fortfarande är i produktion. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Här återskapas i förenklad form Estrid Ericsons vardagsrum på lantstället Tolvekarna, en interiör som ofta avbildats i Svenskt tenns kataloger. Framför den öppna spisen står ett par soffor av Josef Frank, ritade i mitten av 1930-talet och klädda med tyg från den engelska firman Baker & Co. Ovanför spisen hänger liksom på Tolvekarna en oljemålning av Carl Kylberg. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • I utställningen visas ett litet urval av Svenskt Tenns kataloger från 1930- till 1960-tal. Den som avbildas här är Svenskt Tenns första större produktkatalog och trycktes 1931. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Den här stolstypen nr 300, med sin kraftfullt svängda rygg, brukar kallas Klismosstol. Stolen i utställningen är formgiven 1925 av Josef Frank och togs senare upp i produktion av Svenskt Tenn. Stolen bygger på en förebild från det antika Grekland. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Från Svenskt Tenns utställning på Röhsska museet 1932. Möblerna är ritade av Björn Trägårdh och för dukningen står Estrid Ericson. Arkivbild / Röhsska museet.
  • Från Svenskt Tenns utställning på Röhsska museet 1932. Möblerna är ritade av Björn Trägårdh. Arkivbild / Röhsska museet.

During the period of modernism, the worlds of architecture and designere stilleavily dominated by men. For a woman to step onto the stage and take charge was something quite unusual and, in the public perception of it, downright daring, even audacious as a career move in these areas. Beginning in the mid-1920s, however, the Swedish drawing teacher and pewter artist Estrid Ericson (1894–1981) did just that, setting on a path to become one of the true pioneers of women’s entrepreneurship in the field of interior decoration andesign in the country. The company she set up, Svenskt Tenn, developed into a comprehensive enterprise involved in design, production, import, retail sale and consultingtivities. Still in existence and active today, it has in the course of the last 15 years found for itself a new audience, attracted by Estrid Ericson’s hallmark design style combining close attention to detail and an elegant, cosmopolitan feel.

Mistress of Modern
In retrospect, it is easy to see Estrid Ericson as one of the key figures to have influenced Swedish interior decoration and design in the 20th century. Her way of integrating modernism’s simplicity with richly patterned textiles and decorative objects continues, however, to serve as a source of inspiration for many in our time, too. She boldly mixed new with old, and filled rooms with carefully selected objects originating from all corners of the globe. The resulting style found resonance among many, and not only in Sweden. In 1939, the same year that Svenskt Tenn attracted considerable attention at the World Exhibition in New York, the U.S. American magazine House and Garden termed Estrid Ericson “Mistress of Modern,” in recognition of her role as direction setter in the field.

This exhibition explores both Estrid Ericson’s early work and activities, beginning with the founding of Svenskt Tenn in 1924, and her subsequent collaboration with the architect Josef Frank, a period today better and more widely known among design aficionados and the broader public. The objects shown are, for the most part, on loan from the archives of Svenskt Tenn. The exhibition also includes examples of Estrid Ericson’s signature table settings. In the hallway on the first floor of the museum a smaller satellite exhibition is on view with which the Röhsska Museum wishes to acknowledge other Swedish women who in their work have succeeded in uniting design and entrepreneurship.

The exhibition is in collaboration with Svenskt Tenn.

Category: Exhibitions

Share: