Mode: Sekelskiftesklänningar i Röhsska museets samling

  • Dräkt/Dress, Jeanne Ferran , Paris, 1900, RKM 78-2005
  • Klänning/Dress, Nanna Bagge Ateljé, Sverige, 1905, RKM 84-2005
  • Dräkt/Dress, Drécoll, Paris 1890, RKM 14-2012
  • Detalj av etikett/Detail of label, Drécoll, Paris 1890, RKM 14-2012

Röhsska museet har en liten men fin samling av jugendmode, med klänningar från några av de mest framstående ateljéerna vid sekelskiftet 1800- 1900 i både Frankrike och Sverige. I samband med att museet varit engagerade i det europeiska samarbetsprojektet Partage Plus har dräkterna i samlingen lämnats in för lagning till Studio Västsvensk Konservatorsateljé.

Art nouveau och jugend
Art nouveau är den franska beteckningen på jugend som är det namn vi ofta kallar perioden kring sekelskiftet 1800-1900 i Sverige. Begreppet jugend kommer från tidskriften Die Jugend, en veckotidning grundad 1896 i München, och används för att beskriva den riktning inom konst och form som gjorde sig gällande omkring sekelskiftet. Under 1800-talet präglades formgivningen av historiserande nystilar och mot slutet av 1800-talet fanns en längtan om att skapa en ny tidsstil. Inspiration hämtades till en början från naturformer som växtslingor och blommor, vågor och bubblor, vilka översattes till en böljande sensuell linjeföring.

Stilinspiratörer
I Sverige fick jugendstilen sitt stora genombrott i början av 1900-talet, framförallt tack vare konstnären Carl Larsson. Carl Larsson är också en av de mest kända svenska jugendkonstnärer. Genom sina målningar bidrog han till att sprida jugendstilens formideal i Sverige och han kom att bli en föregångare för andra discipliner, inte minst inom mode. Tillsammans med sin hustru Karin Larsson, som var den som inredde deras hem Sundborn vilket ofta skildras i Carl Larssons bilder, applicerade de jugendstilens formideal i sitt hem och i sina kläder.

En mjukare linje
Redan på 1890-talet hade jugendstilens ideal slagit igenom inom modet. Fortfarande användes korsett som formade kroppen så att den ideala silhuetten formades. Klänningslivet var överflödigt och lite böljande, midjan var smal och till det användes en lång kjol som var skuren i våder eller klockad. Det sena 1800-talets dammode med höga kragar och snäva korsetter gav efterhand vika för en mjukare linje utan korsett men där S-formen fortfarande gjorde sig påmind. I jugendmodets mönster användes ofta naturinspirerade motiv som blommor och insekter. Andra utmärkande drag inom jugendstilen var broderier och ljusa färger med vitt som den mest populära färgen. Under sekelskiftet blev det tillexempel vanligt med ljusa sommarkläder.

Sköra textiler
Röhsskas dräkter är mer än hundra år gamla och framförallt siden är mycket skört och brister när det blir äldre. Studio Västsvensk Konservatorsateljé har lagat flera av Röhsskas allra äldsta och sköraste plagg. Lagningen utfördes av konservatorer och skedde med stor försiktighet. Arbetet bekostades av avkastningen från August Röhss donation som lämnats till museet för bland annat ”vård av samlingen”.

Kategori: Blogg

Dela: