Torsten Jurell: Narrstreck i månsken

  • Merparten av utställningens föremål är utförda i porslin och stengods, som i bränt skick är ett hårda och vattentäta material. En del föremål har bränts flera gånger innan de fått ett uttryck som konstnären varit nöjd med. Skulptur, "Aktör", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • I Asien finns en tradition av att avbilda gudar och visa män med överdimensionerade pannor och huvuden. I utställningen ser vi återkommande olika huvuden, några av dem med deformerade ansiktsdrag. Repetitionen av en och samma ansiktsform har en historisk parallell i figurerna i den så kallade terracotta-armén i kinesiska Xi´an. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Torsten Jurell arbetar ofta med en kombination av gjutning och modellering i sina keramiska verk. Det finns ett stort utrymme av improvisation i arbetsprocessen. Huvudena återkommer frekvent som tema i utställningen. En tolkning är att det är en publik som tyst och med stor koncentration betraktar det skådespel som konstnären Torsten Jurell skapar i rummet. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Skådespelare i teatern. Torsten Jurell, 2014.
  • Skulpturer "Aktörer", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Torsten Jurell i sin verkstad i Jingdezhen som ligger i provinsen Jiangxi i södra delarna av Kina, strax sydväst om Shanghai. Konstnärer från hela Kina söker sig hit och utsätter de traditionella hantverkarna för helt nya prövningar och får keramiken att blomstra. Foto: Gao Xin
  • Skulpturer "Aktörer", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Skulptur, "Aktör", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Skulpturer "Aktörer", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Skulptur, "Aktör", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Skulptur, "Aktör", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Skulpturer "Aktörer", Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Marionetteatern, Torsten Jurell, 2014. Foto: Torsten Jurell
  • Skulpturer, händer. Torsten Jurell, 2014. "Vem drar i trådarna?" är en återkommande fråga som Jurell ställer till oss som betraktare. Foto: Torsten Jurell
  • I Torsten Jurells mobil som snurrar i taket finns symboler som ger associationer till krig och oroligheter. Vi möter här både samtida referenser och historiska bilder som kastar skuggor in i vår egen tid. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • Ett ämne som går igen i flera av utställningens verk är makt och styrning. Marionettdockornas rörelser på teaterscenen styrs av trådar som någon drar i, på samma sätt som det förarlösa drönarplanet styrs av en hand vi inte ser. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • I en rad skåp i utställningen finns ansikten, figurer och fragment av olika slag samlade. Skåpen kan ses som ambulerande teatergarderober. Aktörerna är placerade bland kulisser och rekvisita, där en del används och annat är undanlagt. Foto: Carl Ander, Röhsska museet
  • På väggen hänger en rad fotografier där Torsten Jurell iscensatt sina skulpturer och skapat stämningar kring dem med hjälp av belysning och bakgrund. Fotografierna är alla utförda i stående format och utskrivna på rispapper som går att rulla ihop, likt traditionella kinesiska målningar. Foto: Carl Ander, Röhsska museet

När den mångsidige konstnären Torsten Jurell återvänder till Röhsska museet förvandlar han den största utställningshallen till en suggestiv plats. En kringresande teater tycks ha kommit till rummet, tömt sina fraktlådor och placerat ut sin rekvisita. Aktörerna står redo och snart kan föreställningen börja. Men är det teater, eller på riktigt? ”I månskenet blir allt tvetydigt, vilket inte betyder att det blir mindre sant”, som Torsten Jurell själv uttrycker det. Månljuset i utställningens titel står för det annorlunda eller okända, nattljuset som lyser upp Jorden på ett annat sätt än det direkta solljuset.

Med fascination för det asiatiska
Torsten Jurell, född i Mölnlycke 1951, är känd som en konstnär med stark tilltro till bildens kommunikativa kraft och har ofta låtit sin konst knyta an till samtida eller historiska samhällsfrågor. Redan som barn fascinerades han av den asiatiska kulturen och besökte som student på konsthögskolan Valand 1971–76 ofta Röhsska museets permanenta asiatiska samlingar. Under studietiden arbetade han också periodvis inom teatervärlden och kom senare att utföra scenografier åt bland andra Göteborgs Stadsteater, Riksteatern och Fria Proteatern.

Hösten 2011 presenterade Torsten Jurell utställningen Bortom Underjorden på Röhsska museets asiatiska våningsplan. Konstnären hade då rest till porslinsstaden Jingdezhen i Kina och skapat verk som anknöt till föremål i museets samling från denna anrika plats. I Jingdezhen kom han att tillägna sig porslinet som ett nytt uttrycksmedel och har där under de senaste åren i tre längre arbetsperioder tagit fram figurerna som nu visas.

Röhsska museet fortsätter nu samarbetet med Torsten Jurell i en utställning som låter ett flertal bärande teman i konstnärskapet återkomma och fördjupas. Här märks närheten till asiatisk kultur, kopplingen mellan konst och teater och intresset för den mänskliga gestalten som bärare av en berättelse.

Utställningen pågår 2 december 2014–15 mars 2015.

Öppna visningar
Varje lördag och söndag klockan 13.00 och 15.00 under utställningsperioden
2 december 2014–15 mars 2015 visar Torsten Jurell personligen sin utställning.
Visningarna ingår i entréavgiften, ingen föranmälan.

Kontakta oss om du vill boka visning
Under utställningsperioden erbjuds också andra guidade visningar, skräddarsydda events och skolprogram. För mer information kontakta oss gärna på pedagog@rohsska.se eller event@rohsska.se.

I museibutiken
Till utställningen har Torsten Jurell producerat en bok som finns till försäljning i museets butik. Några av föremålen i utställningen är till salu. Kontakta museets reception för information.

Till utställningen har museet producerat en folder som du kan ladda hem som pdf.

Föredrag
Onsdagen den 3 december 2014 klockan 18.00 föreläser Torsten Jurell om att verka som gästkonstnär i Kina. Torsten Jurell har sedan åtta år delat sin tid mellan Sverige och de kinesiska städerna Beijing och Jingdezhen. I anslutning till sin utställning Narrstreck i månsken på Röhsska museet berättar han om hur det är att arbeta och ställa ut i Kina och om hur den kinesiska konstvärlden är uppbyggd. Föreläsningen äger rum i skolans lokaler på Kristinelundsgatan 6–8. Byggnaden ligger i samma kvarter som Röhsska museet. Det är fri entré till föredraget. Antalet platser är begränsat.

Tisdagen 24 februari 2015 klockan 18.00 kommer Björn Gremner, antikhandlare och expert i SVTs Antikrundan, och berättar om det historiska porslinet från Jingdezhen. Annika Björkman, projektsamordnare inom Iaspisprogrammet vid Konstnärsnämnden, presenterar den gästateljé för svenska konstnärer som finns i Jingdezhen och Torsten Jurell förmedlar egna erfarenheter av att arbeta i stadens verkstäder. Jingdezhen har varit ett centrum för keramisk produktion under mer än tvåtusen år och lockar idag till sig konstnärer från hela världen. Föredraget äger rum i aulan på HDK – Högskolan för design och konsthantverk på Kristinelundgatan 6-8, i samma kvarter som museet. Fri entré. Ingen föranmälan, först till kvarn.

Barnvagnsvisning
Följ med på en barnvagnsvisning torsdagen den 4 december klockan 11.15–12.00. Vi öppnar dörrarna till museet lite tidigare på torsdagar och välkomnar alla med barnvagn. Visningen ingår i entréavgiften 40 kronor (årskort). Samling i receptionen, ingen föranmälan.

Pensionärshappening
Fredagen den 5 november klockan 13.00–15.00 har du chansen och lyssna till Torsten Jurell när han visar sin utställning Narrstreck i månsken. Röhsskas café erbjuder dig som skall gå på pensionärsvisning rabatterad lunch från klockan 12.00 samma dag. En varm, välsmakande ekologisk soppa för en kostnad av 70 kronor. Välkommen att besöka caféet. Visningen ingår i entréavgiften, 40 kronor. Vi samlas i receptionen, ingen föranmälan.

Kategori: Utställningar

Dela: