Vernissage: Hjalti Karlsson + HC Ericson

  • Karlsson / Ericson. Form: Happy F&B.
  • TIME Magazine anlitade karlssonwilker för att vara med och sammanställa, skriva och formge omslaget och det tolv sidor långa inslaget för deras specialnummer The List som tar upp årets olika tio-i-topp. Foto: © karlssonwilker inc.
  • MINI – Another Day, Another Adventure. För lanseringen av MINI Coupé 2012 samarbetadekarlssonwilker med tidskriften Dazed & Confused om ett tolvsidigt modeinslag där sex stycken lovande klädskapare delade med sig av sin syn på kläder för dagens urbana äventyr. Sedan fogade de samman fotografierna med MINI Coupés ursprungliga CAD-filer i 3D för att skapa en live action/datorgenererad modeberättelse som smälte samman det verkliga med det artificiella och vice versa. Foto: Anthony Maule. Hår: Chi Wong/Julian Watson Agency. Makeup: Lisa Houghton/Jed Root.
  • Den nya tillbyggnaden till New Yorks Museum of the Moving Image öppnade år 2011. I tre år arbetade karlssonwilker i nära samarbete med museet och arkitektbyrån Leeser Architecture för att skapa en helt ny genomgående profil, vilket inkluderade museets nya logotyp, vägvisningssystem, trycksaker och marknadsföringsmaterial samt speciellt framtagna produkter till museets butik. Arbetet innefattade även att formge och bygga upp fyra separata webbsidor samt alla museets interaktiva användarterminaler. Foto: © karlssonwilker inc
  • Design av Pumas skokollektion El Rey. Foto: © karlssonwilker inc

Årets mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris är den isländske formgivaren Hjalti Karlsson, som sedan år 2000 driver karlssonwilker design studio i New York tillsammans med sin kompanjon Jan Wilker. Hans formgivning spänner över tidningar, böcker, webbsidor, reklam och utställningsdesign och tillsammans har de kunder som Adobe, Al Gore, Art Directors Club, Creative Time Inc., Dreamworks Records, Guggenheim Museum, Lamborghini, L’Oreal, MINI Cooper, Museum Of Contemporary Art, MoMA, MTV Networks, Nike, Nintendo, Puma, TIME Magazine och Warner Bros.

I anslutning till årets pristagarutställning öppnar en minnesutställning över HC Ericson (1945–2012), legendarisk formgivare, entreprenör, pedagog och förkämpe för grafisk design. HC Ericson blev år 2002 den förste grafiske formgivaren att tilldelas Torsten och Wanja Söderbergs pris och står även bakom Röhsska museets logotyp. Utställningen är curerad av Eric Ericson.

Välkommen på vernissage
Tisdagen den 5 november klockan 17.30 invigs utställningarna av Röhsska museets chef Tom Hedqvist i närvaro av pristagaren Hjalti Karlsson.

Utställningarna produceras med stöd av Torsten Söderbergs Stiftelse och Ragnar Söderbergs Stiftelse. Hjalti Karlssons utställning ”This is how I do it” pågår till den 2 februari 2014. Utställningen ”Tack för ordet” – HC Ericson (1945–2012) pågår till 5 januari 2014.

Dela: